sobota, 19 marca 2011

Małe akwarium

W wakacje przeczytałem książkę "Rośliny w akwarium" Diany Walstad i postanowiłem spróbować postawić akwarium na ziemi. Książka jest naprawdę bardzo ciekawą pozycją dla akwarystów i daje sporo do myślenia.

Zrobiłem restart małego akwarium (kostka 30cm). Tym razem jest to Low-tech (LT) a konkretnie akwarium na bazie ziemi doniczkowej. Dałem około 3 cm ziemi (zwykłej uniwersalnej do kwiatów). Ziemię przykryłem siatką do tynków o oczku około 5mm a następnie przykryłem to 4-6 cm żwiru kwarcowego o granulacji 1-3mm. Ziemia jest zakryta przez specjalną "opaskę" mojej konstrukcji. Normalnie trzeba by odsunąć ziemię od ścianek akwarium, tak żeby światło nie miało do niej dostępu. Woda jest krystalicznie czysta.

Na razie jest dosyć mocne oświetlenie (24W T5 / 27l brutto) i dodałem nawozy, więc nie jest to typowy LT. Jak rośliny się ukorzenią to planuję zmniejszyć oświetlenie do 8W i zaprzestać dozowania nawozów. Z nawozów dałem 20ppm NO3, 1ppm PO4, 12ppmK. Codziennie daję też EasyCarbo 2ml.

Z roślin są dwa gatunki kryptokoryn (Wendta i jakaś inna niska), blyxa japońska oraz hygrophila corymbosa. Docelowo hygrophila wyleci a na jej miejscu posadzę bakopę karolińską i może jakąś ludwigię.

Akwarium zostało zalane 5 dni temu (14 marca). Po dwóch dniach zrobiłem podmiankę wody (50%) żeby usunąć to co wypłynęło podczas sadzenia roślin. Teraz jest idealnie czysto i bez glonów. Dziś wpuszczam parkę prętnika karłowatego.

2 komentarze:

  1. Tez mam akwarium 27 litrów ale jest niższe a dłuższe. Wygląda tragicznie. Woda syfiasta non stop, rosliny gniją i nie rosną. Mam filtr zewnętrzyny kaskadowy, napowietrzenie ale kondycja zbiornika to lekkie szambo. Ostatnio dodałam na dno ziemie ogrodową, woda wygląda jeszcze gorzej chyba sie robi zielonkawa :( Powoli sie zniechęcam. Ciekawe czy roslinki zaczną rosnąc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może za dużo rybek tam pływa? To zwykle przyczyna kiepskiego stanu akwariów. Drugim częstym powodem jest przekarmianie. Polecam do poczytania książkę, która jest wspomniana we wpisie.

      Usuń

Popularne posty