piątek, 20 stycznia 2012

Tło w akwarium

Tło w akwarium stanowi bardzo ważny element. Nieodpowiednio dobrane potrafi popsuć cały efekt nawet doskonale utrzymanych roślin i wspaniałych kolorów ryb.

Kiedyś nie przywiązywałem większej uwagi do tła w akwarium. Było mi wszystko jedno czy przez akwarium widać ścianę, czy nie. Było to ponad 20 lat temu i od tamtej pory moje podejście zasadniczo się zmieniło. Tło w akwarium powinno moim zdaniem stanowić harmonijną całość z akwarium. Na pewno nie powinno odwracać uwagi od zawartości akwarium. Z tego powodu za fatalne rozwiązanie naklejanie na tył akwarium tzw. fototapety. Zwykle obraz na takiej fototapecie jest niespójny z wystrojem akwarium, często rośliny są w nieodpowiedniej skali.
Jako tło można zastosować tapetę akwarystyczną o jednolitym kolorze. Najlepiej sprawdza się kolor czarny lub granatowy (ciemnoniebieski). Na czarnym tle dobrze oświetlone rośliny i ryby prezentują się doskonale. Ciemnoniebieskie tło potrafi dodać głębi, ale na takim tle bardziej widać glony. Czarne tło nie ma tej wady. Osobnym tematem jest sposób przyklejenia takiej tapety. Nie wystarczy zamocować jej za pomocą taśmy klejącej do akwarium, gdyż będzie widać odbicia na tylnej ścianie. Dobrym sposobem jest użycie wazeliny technicznej lub oleju jadalnego (oleju nie próbowałem, ale podobno się sprawdza). Umieszczamy niewielką ilość wazeliny na środku szyby, przykładamy tapetę akwarystyczną i rozprowadzamy równomiernie za pomocą równej packi (dobrze sprawdza się w tej roli karta kredytowa). Brzegi tapety przyklejamy do akwarium taśmą klejącą. Niestety taśma po kilku miesiącach potrafi się odklejać a tapeta zawijać i deformować. Za to efekt wizualny jest doskonały i łatwo zmienić tło gdy kolor się znudzi.

Popularne ostatnio stały się też folie matujące (tzw. mist), które są później podświetlane z tyłu aby uzyskać odpowiedni efekt. Takie akwarium wygląda naprawdę efektownie, ale trzeba bardzo dbać o czystość szyb.

Drugim rozwiązaniem, które uważam za bardzo praktyczne, to pomalowanie tylnej ściany (oczywiście z zewnątrz) za pomocą farby w odpowiednim kolorze. Daje to doskonałe przyleganie i brak odblasków na tylnej szybie, ale w przypadku zmiany koloru możemy mieć problem. Zapewne da się zmyć za pomocą odpowiedniego rozpuszczalnika. Za to mamy zapewnioną trwałość na lata. Nic się nie stanie, gdy po szybie spłynie nam kilka kropli wody, zacieki nie będą widoczne.

Część osób kupuje gotowe tła strukturalne do umieszczenia w akwarium. Takie tło może zarastać glonami i jeżeli nie jest odpowiednio dopasowane, to na pewno prędzej czy później wpłynie za nie jakaś rybka. Tło wewnętrzne można też wykonać samemu (np. z kamieni), ale trzeba pamiętać, żeby użyć bezpiecznych materiałów.
Można też zrobić strukturalne tło z wybranych przez siebie materiałów i umieścić je za akwarium. Takie tło ma tę wadę, że będzie widać odbicia na tylnej szybie, co może wyglądać nienaturalnie. Za to łatwo takie tło wymienić czy poprawić.

Ja w swoim następnym akwarium (planuję 450 litrów) po prostu pomaluję tylną ścianę i jeden bok (od ściany) na czarno lub ciemny granatowy. Aktualnie w akwarium (72 litry) mam czarne tło przyklejone na wazelinę, ale zaczęło się odklejać. Wcześniej miałem tło niebieskie i też wyglądało całkiem nieźle, ale odwracało trochę uwagę od roślin.

Zdjęcia obok prezentują moje akwarium (z czasów gdy walczyłem z glonami) z tłem niebieskim i czarnym.

8 komentarzy:

  1. Witam, wybrałam do swojego akwarium ładny ekran wewnętrzny, przykleiłam go na sylikon od środka po 24h dodałam wodę, podłoże itp. po całkowitej stabilizacji ekran z prawej strony obok filtra odsunął się i nie przylega do szyby na płaszczyźnie ok 10cm (szer) x 17cm (wys) Jak mogę go znów przytwierdzić do szyby nie wypuszczając wody, nie ruszać żwirku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie znam takiego sposobu. Miałem w akwarium takie tło kiedyś i zrezygnowałem z niego, bo się odklejało. Straciłem też kilka rybek gdy wpłynęły za tło i nie dały rady wypłynąć.

      Usuń
    2. Kup klej silikonowy firmy JUWEL taki czarny i wpusc go strzykawka docisnij i poczekaj 5 min. Klej ma atest nie szkodzi rybom roslinom i nie wydziela zadnych sub do wody. Ja przyklejalem nim korzenie w akwa.

      Usuń
  2. Mam pytanie dotyczące napowietrzania wody w akwarium.
    W moim akwarium ustawiłam dostosowany filtr z napowietrzaniem (wypuszcza bąbelki powietrza, a przy tym dość mocno hałasuje). Jednak przeczytałam, że ważniejszy jest ruch powierzchni wody żeby ją odpowiednio napowietrzać. Moje akwarium jest na razie bardzo ubogie w roślinność (jeden gatunek, który dopiero próbuje kiełkować w różnych miejscach). Proszę o podpowiedź jak powinnam ustawić filtr, żeby spełniał swoją funkcję i nie hałasował niepotrzebnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli w akwarium nie ma bardzo mocnego oświetlenia, to wystarczy ruch powierzchni wody. Filtr trzeba ustawić tak, aby jak najwieksza cześć powierzchni wody była poruszania. Zależy od rodzaju filtra.

      Usuń
  3. Jak należy zwalczyć glony? W moim akwarium pojawiają się na roślinach a teraz na żwirku i przedniej szybie akwarium, to małe zielone plamki zielone (na roślinach prócz tych plamek widać pełno takich drobnych falujących włosków zielonych. Zaczyna być ich coraz więcej; woda jest krystaliczna i spełnia normy (zrobiłam testy). Pozdrawiam. Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sposobów walki z glonami jest mnóstwo, bo tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi jakie warunki powodują rozwój glonów. Ja polecam podmianę 30-40% wody co tydzień i niezbyt duże oświetlenie (0,3W/L - czyli świetlówka 15W na około 50 litrowe akwarium). Pomocne jest też podawanie "węgla w płynie", czyli np. Easy Carbo. Trzeba pamiętać, że zmiany w akwarium zachodzą powoli i na wyniki trzeba czasami poczekać nawet kilka tygodni.

      Usuń
  4. Proponuję lustro jako tło. Bardzo ładna głębia
    Pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty